Hoe Madonna de katholieke kerk schokte

De videoclip van “Like a Prayer” van Madonna is misschien wel een van de meest controversiële clips ooit gemaakt. Het bevatte brandende kruizen en een verhaal over raciale gerechtigheid, wat leidde tot een conflict met Pepsi, die juist voor het uitbrengen van dit nummer een reclamecontract van 5 miljoen dollar met Madonna had gesloten.

Toen de clip eenmaal op tv was en de ophef losbarstte, besloot Pepsi de speciale commercial met Madonna stop te zetten. Zelfs het Vaticaan bemoeide zich ermee en de Paus riep op tot een boycot van zowel Pepsi als Madonna.

Het album “Like a Prayer” had een unieke marketingstrategie; de hoes van de lp rook naar patchouli-olie, wat de geur van een katholieke kerk moest nabootsen. Dit zorgde voor een multi-zintuiglijke ervaring, zelfs voordat de muziek werd afgespeeld³. Hoewel niet algemeen bekend, droeg Prince bij aan het nummer met gitaarwerk. Zijn subtiele maar onmiskenbare stijl voegde een extra laag toe aan het intro van de toch al rijke compositie.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Krijg de nieuwste shows in je mail!

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.