Van liefdeshint tot megahit, het verhaal achter ‘Push the Button’

Het bovenstaande nummer ontstond nadat bandlid Keisha Buchanan van The Sugababes tijdens opnames in Atlanta verliefd werd op een andere artiest die samenwerkte met hun producer Dallas Austin. Ze probeerde volgens eigen zeggen wekenlang subtiele hints aan de man te geven, maar “hij snapte het gewoon niet”.

Austin lachte haar daar continu om uit, improviseerde op zijn keyboard met het zinnetje “push the button”, en zo ontstond spontaan het idee voor het lied. De videoclip speelt zich af in liften, een wat letterlijke verwijzing naar de titel. Elk bandlid verleidt op haar verdieping een man die op de knop drukt. Dat was voor Sugababes-begrippen opvallend expliciet en bedoeld om te laten zien dat ze niet langer “brave meisjes” waren.

De Sugababes reisden in februari 2006 naar Turijn, Italië, en voerden “Push the Button” uit voor Top of the Pops tijdens de Olympische Winterspelen en op 27 juni 2008 in Hyde Park, Londen, was de song onderdeel van het 90e verjaardagsconcert van Nelson Mandela. Het nummer diende verder als openingsnummer van de soundtrack van de film It’s a Boy Girl Thing uit 2006 en het werd gebruikt in een reclame voor Tassimo-koffiezetapparaten, wat leidde tot een stijging van de verkoop van het product, evenals uitzendingen van de reclame in heel Europa en de Verenigde Staten.

Mijn radioshows van deze week

Meer luisteren? Dat kan hier.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Krijg de nieuwste shows in je mail!

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.